eshop muj-kompas.cz

Jana Vašáková Vitamíny a jejich vliv na zdraví

Název vitamíny vznikl ze slova vita, nebo-li život. Aby náš organismus tikal ve správném rytmu a mohl odolávat vnějším i vnitřním vlivům, potřebuje vitamíny stejně tak jako sacharidy, bílkoviny a tuky. Vychutnejme si je v jejich přirozené podobě a zapomeňme na tablety bez zápachu a chuti. Život je moc krátký na to, abychom se ochudili o to nejlepší, co nám příroda nabízí.

Co jsou to vitamíny

Vitamíny jsou organické sloučeniny, které si náš organismus nedokáže sám vytvořit a musí je přijímat buďto z potravy nebo ve formě provitamínů. V lidském těle se zapojují do řady životně důležitých procesů. Přímo nebo nepřímo ovlivňují energetické procesy, nervový systém, krvetvorbu, imunitní systém a výživu kostí. Některé vitamíny působí také jako antioxidanty.

Vitamíny se dělí podle společných fyzikálních vlastností na dvě skupiny: na rozpustné ve vodě a v tucích. Jejich potřeba je závislá na věku, pohlaví, zdravotním stavu, fyzické zátěži, životním stylu a s tím související výživě. Doporučené množství jednotlivých vitamínů naleznete na internetu, v odborných publikacích nebo je zjistíte u praktického lékaře, případně u odborníka na výživu.

Vitamíny rozpustné ve vodě

Mezi vitamíny rozpustné ve vodě (hydrofilní vitamíny) patří vitamín C a vitamíny skupiny B. Do skupiny B – komplexu patří tiamin (B1), riboflavin (B2), niacin, pyridoxin (B6), kyselina pantotenová, biotinin, kyselina listová a korinoidy (B12). Organismus hydrofilní vitamíny skladuje jen v malém množství a jejich přebytek vylučuje ven z těla močí. Výjimku tvoří korinoidy, které ve formě rezervy zůstávají v těle 3 až 5 let. V posledních letech se rozmohl trend uměle zvyšovat dávku vitamínu C, jež může vést k předávkování a způsobit zažívací problémy, bolest hlavy, nespavost apod. Vegani mohou trpět nedostatkem vitamínu B12 nacházející se výhradně v potravinách živočišného původu.

Vitamíny rozpustné v tucích

Vitamíny rozpustné v tucích (lipofilní vitamíny) jsou A, D, E a K. Organismus je skladuje v játrech a na rozdíl od hydrofilních vitamínů zůstávají v lidském těle o něco déle. Příkladem může být vitamín A, jehož rezervy tvoří 1 až 2 roky. S lipofilními vitamíny je důležité zacházet opatrně a zbytečně nepřekračovat jejich denní doporučené množství. Nadměrné množství vitamínů A a D se může projevit otravou nebo v horším případě vést k závažnému onemocnění.

Jaké jsou zdroje vitamínů

  1. pestrá a zdravá strava zahrnující základní potraviny jako je ovoce a zelenina, cereální výrobky, luštěniny, mléko a mléčné výrobky, vejce a maso
  2. u vitamínu D především UV paprsky
  3. umělé vitamíny a multivitamíny

Co způsobuje nedostatek vitamínů

  1. špatná životospráva
  2. nevhodné typy diet
  3. nechutenství
  4. zvracení
  5. chronické onemocnění spojené s poruchou výživy
  6. dlouhodobá umělá výživa
  7. některé léky

Vitamíny v kuchyni

Obsah vitamínů v potravinách je kromě genetického původu ovlivněn řadou faktorů. U potravin živočišného původu záleží na způsobu skladování a zpracování. V případě potravin rostlinného původu hraje důležitou roli stupeň zralosti, podnebí, hnojení, posklizňové skladování a jejich zpracování. Během jakékoliv úpravy potravin dochází k určitým ztrátám vitamínů. Ať už je to při krájení a kousání (především vitamín C) nebo během tepelné úpravy. U vitamínů rozpustných ve vodě dochází k největším ztrátám výluhem a u vitamínů rozpustných v tucích oxidací. Nejšetrnějším způsobem kulinární úpravy je vaření v páře nebo v mikrovlnné troubě.

Vitamíny a sport

Během sportovního výkonu dochází ke snížení téměř všech metabolických procesů. Proto je nutné doplnit potřebné vitamíny. Které a jaké množství vitamínů je třeba dodat, záleží na typu zatížení, zda se jedná o vytrvalostní nebo silový sport a také na intenzitě a objemu tréninku. V ideálním případě stačí zařadit do jídelníčku potraviny s vysokou nutriční hodnotou. Tím by se měla pokrýt dávka vitamínu A, B1, B2, B6, niacinu, kyseliny pantotenové a vitamínu E. V některých případech se uměle doplňuje vitamín B12, B13, kyselina pangamová a vitamín C.

Přečtěte si také:

Vitamin E

Vitamin D

Zaregistrujte se ZDARMA:

Časopis „Furt v Pohodě“

PDF verze (klikni pravým a ulož jako)

Sdílet na Facebooku

Kurzy

7 největších omylů při hubnutí
Vyhněte se jim pomocí našeho týdenního emailového kurzu ZDARMA.

Knihy

Jak se hubne v Čechách

Lenka Černá vydala spolu s Petrem Havlíčkem a dalšími odborníky praktickou příručku o hubnutí, výživě a pohybu. Můžete si ji nyní objednat na našem eshopu Školy pro Ženy.

Jak zhubnout

Zbavte se přebytečných kil pomocí průvodce hubnutím, který sestavili přední odborníci.

Kvasinková infekce
Zkušení lékaři a nutriční poradci pro vás sestavili jedinečný program, který vám pomůže se definitivně zbavit kvasinkové infekce.

CD a DVD

CD Restart vašeho života 

Objevte sami sebe a restartujte svůj život s Lenkou Černou.

CD Vytvořte si harmonický vztah 

Chcete mít šťastné partnerství? Kateřina Matláková vám s ním pomůže.

DVD Generální úklid života

Udělejte si ve svém životě pořádek pomocí praktického návodu.

DVD Dokonalé zdraví

Najděte cestu ke zdraví pohodovou cestou.

CD Jak přežít rozvod
Zvládněte rozvod manželství bez psychické újmy!

CD Hubněte s hlavou

Zhubněte konečně díky práci s vlastní psychikou! Hubnutí začíná ve vaší hlavě!

MEZDRAVI.CZ – zdraví, hubnutí, dieta, cviky, relaxace, krása

Copyright © 2016 MindCorp s.r.o. | Škola pro Ženy.cz | LenkaCerna.cz | Emocni-rovnice.com | Manzelska-poradna.info