eshop muj-kompas.cz

Jana Vašáková Vitamín E (tokoferol)

Víte, který z vitamínů je považován za jeden z nejmocnějších antioxidantů v lidském těle? Který dokáže ovlivnit funkci nejdůležitějších orgánů, chrání buňky před poškozením a je důvtipně nazýván vitamínem plodnosti? Náš titulek vám jistě napoví: E je správně.

Seznamte se s vitamínem E

Vitamín E (tokoferol) patří do skupiny vitamínů rozpustných v tucích. Vyrobit jej dokážou pouze rostliny. Lidé a zvířata přijímají vitamín E v potravě. Část vitamínu E se vstřebá při zažívání z tenkého střeva do lymfy, odkud je distribuován do tkání, především do tukové tkáně, do jater a svalů. A zbytek vitamínu E se vylučuje do žluče nebo odchází ven z těla v moči.
Vitamín E využívají rostliny k ochraně svých olejů proti žluknutí. Velmi nadneseně řečeno má vitamín E podobnou funkci i v lidském organismu. Jako velmi účinný antioxidant brání vzniku peroxidu v těle a chrání buněčné membrány obsahující tuky (lipidy) proti oxidativnímu poškození volnými radikály. Čím více sníme tuku ve stravě, tím více se zvyšuje spotřeba vitamínu E.

Vitamín E a jeho vliv na zdraví

  1. Vitamín E zabraňuje oxidaci lipidových složek buněčných membrán, krevních tuků, cholesterolu a dalších tukových látek v organismu.
  2. Chrání srdce a cévy tak, že zvyšuje hladinu HDL (hodného) cholesterolu v krvi, pomáhá odbourávat LDL (zlý) cholesterol a zabraňuje srážení krevních destiček a kornatění cév.
  3. Vitamín E se podílí na obnově normálního srdečního rytmu tím, že reguluje odpověď srdečního svalu na vápník.
  4. Má vliv na dobrou činnost mozku, krve, nervů a svalů a zlepšuje hojení ran.
  5. Jako antioxidant chrání organismus proti volným radikálům a tím i posiluje imunitní systém.
  6. Pomáhá organismu využít selen a vitamín K.
  7. Ve spojení s vitamínem C dokáže blokovat některé škodlivé účinky tučných jídel.
  8. Vitamín E může příznivě ovlivnit plodnost a přispět k rozvoji plodu v těhotenství i dítěte krátce po narození.
  9. Zvýšené dávkování vitamínu E u sportovců zlepšuje zásobování kyslíkem a chrání je proti zvýšenému riziku zranění vazivových tkání.

Dávkování vitamínu E

Minimální množství vitamínu E by měla zajistit pestrá strava. Někteří lidé patřící do tzv. rizikových skupin jako jsou senioři, sportovci nebo lidé trpící vážnými zdravotními problémy by se měli o správném dávkování vitamínu E poradit s lékařem.
Všeobecně platí, že denní dávka dospělého člověka by měla činit 10 až 30 mg denně. Sportovci mohou zvýšit příjem vitamínu E na 100 mg na den. Nemocným lidem se předepisuje zvýšená dávka vitamínu E od 250 do 800 mg denně, nejlépe v kombinaci s vitamínem C na základě doporučení ošetřujícího lékaře.

Nedostatek vitamínu E

Příčiny nedostatku nebo také hypovitaminózu vitamínu E mohou způsobit poruchy vstřebávání tuků v důsledku vrozené neprůchodnosti žlučových cest, cystické fibrózy, chronického zánětu slinivky břišní, celiakie, chronických onemocnění jater nebo vrozené poruchy tvorby betalipoproteinu. Nedostatek vitamínu E se může vzácně vyskytnout u dětí, které pravidelně konzumují potraviny s velkým množstvím nasycených mastných tuků.
Nedostatek vitamínu E může vyvolat rozpad červených krvinek, zvýšené vylučování kreatinu močí a ukládání ceroidu ve svalech. To může mít na svědomí různé neurologické změny. Vitamín E má vliv na srdečně-cévní systém, reprodukční systém a svalstvo, jeho nedostatek se může projevit poruchou svalové funkce a schopnosti rozmnožování.

Předávkování vitamínu E

K předávkování vitamínem E dochází jen vzácně. Při dávkách nad 2000 mg denně se mohou v ojedinělých případech vyskytovat bolesti hlavy, průjem, únava nebo svalová slabost. Vysoká dávka vitamínu E může narušit vstřebávání vitamínu A, vyvolat poruchy srážení krve a v kombinaci s kortikoidy a hormonální antikoncepcí zvyšovat riziko žilní trombózy.

Jaké jsou zdroje vitamínu E

• panenské rostlinné oleje (nejvíce oleje z obilných klíčků a sóji)
• ořechy (především mandle a penatové ořechy)
• semena a celá zrna
• avokádo, špenát a řeřicha
• brokolice, rajčata a hlávkový salát
• chřest, růžičková kapusta a hrášek
• v menším množství se vitamín E nachází v mase, vnitřnostech, vejcích a pečivu

Tip: vitamín E je citlivý na denní světlo a UV záření, proto si vybírejte pouze takové nerafinované rostlinné oleje, které jsou umístěny v tmavých skleněných lahvích nebo v plechových dózách.

Přečtěte si také:
Objevte přírodní sladidlo Stevia
Cholesterol

Stáhněte si:
E-kniha „Nejlepší dietní jídelníčky“

PDF verze (klikni pravým a ulož jako)

Sdílet na Facebooku

Kurzy

7 největších omylů při hubnutí
Vyhněte se jim pomocí našeho týdenního emailového kurzu ZDARMA.

Knihy

Jak se hubne v Čechách

Lenka Černá vydala spolu s Petrem Havlíčkem a dalšími odborníky praktickou příručku o hubnutí, výživě a pohybu. Můžete si ji nyní objednat na našem eshopu Školy pro Ženy.

Jak zhubnout

Zbavte se přebytečných kil pomocí průvodce hubnutím, který sestavili přední odborníci.

Kvasinková infekce
Zkušení lékaři a nutriční poradci pro vás sestavili jedinečný program, který vám pomůže se definitivně zbavit kvasinkové infekce.

CD a DVD

CD Restart vašeho života 

Objevte sami sebe a restartujte svůj život s Lenkou Černou.

CD Vytvořte si harmonický vztah 

Chcete mít šťastné partnerství? Kateřina Matláková vám s ním pomůže.

DVD Generální úklid života

Udělejte si ve svém životě pořádek pomocí praktického návodu.

DVD Dokonalé zdraví

Najděte cestu ke zdraví pohodovou cestou.

CD Jak přežít rozvod
Zvládněte rozvod manželství bez psychické újmy!

CD Hubněte s hlavou

Zhubněte konečně díky práci s vlastní psychikou! Hubnutí začíná ve vaší hlavě!

MEZDRAVI.CZ – zdraví, hubnutí, dieta, cviky, relaxace, krása

Copyright © 2016 MindCorp s.r.o. | Škola pro Ženy.cz | LenkaCerna.cz | Emocni-rovnice.com | Manzelska-poradna.info