eshop muj-kompas.cz

Jana Vašáková Snídaně jako zdravé předsevzetí

Poslední den v prosinci bývá plný radostného opojení a také předsevzetí. Někdo je ponaučen z loňského roku a jiní hledají novou cestu, jak se zdokonalit. Zapomeňme na malichernosti a popřejme si navzájem hodně zdraví a spokojenosti, abychom se zase příští rok všichni sešli s úsměvem na rtech.

Plňme svá předsevzetí s chutí

Předsevzetí bychom si měli vybírat s rozumem. Zvolit si taková, která nám budou opravdu prospěšná a při jejich plnění se budeme cítit v pohodě. Někdy nás ale okolnosti nutí i k takovým předsevzetím, jež nejsou úplně příjemná, ale pro naše tělo jsou nezbytná. Mysleme na to, že zdraví by pro nás mělo být prioritou číslo jedna, nejen na nový rok! A pokud nám k němu pomůže jedno malé předsevzetí, držme se ho zuby nehty a pokusme si jeho plnění maximálně užít.

Jak na to? Sestavme si v hlavě nebo napišme na papír to, co od nového roku očekáváme a co potřebujeme změnit. Pokusme se mezi jednotlivými body najít společnou cestu. Tak např.: letos bych chtěl/la zhubnout 10 kg, docílím toho tak, že budu pravidelně cvičit a jíst menší porce několikrát denně. Jsou to prosté rovnice, které mají společný výsledek. A i když je budete plnit pozvolna, získáte dobrý pocit a lépe se vám poběží do cíle. Zvítězíte-li, s velkou pravděpodobností se už nebudete chtít vrátit v čase a cítit se jako tenkrát, když jste se pro ono předsevzetí rozhodli.

Zdraví máme jen jedno

Každý, kdo měl kdy jakýkoliv zdravotní problém, ať už jej zažil sám u sebe nebo u svých blízkých, chápe, proč je zdraví to nejcennější, co v životě máme. V době, kdy se honíme z místa na místo a stavíme si pyramidu z „méněcenných“ priorit jako je vydělávaní peněz, kariéra apod. a nemáme čas sami na sebe, zapomínáme myslet na své tělo. Malé neduhy ignorujeme, velké řešíme v době, kdy jsou téměř nevyléčitelné. To, co by mělo stát na vrcholku pomyslné pyramidy, jsme my sami. Věnujme si v novém roce alespoň hodinu svého života, kdy budeme poslouchat a plnit své sny, přání a potřeby, třeba u snídaně.

Glukóza je palivo pro mozek

Pokud se rozhodneme změnit své stravovací návyky a docílit tak vytoužených cílů jako je zhubnout, nabrat sílu apod., je zapotřebí začít den snídaní. Je neuvěřitelné, kolik dospělých lidí ráno nesnídá, kolik jich snídá nevhodně a kolik z nich si myslí, že nasnídat se o víkendu kolem desáté hodiny dopoledne stačí. Půjdeme-li do detailu, naše tělo má jen omezené rezervy, které jsou často nedostatečné a my jedeme tzv. na doraz. Během noci my odpočíváme, naše vnitřní orgány však pracují. Nejvíce mozek. K tomu, aby mohl fungovat, potřebuje glukózu. Tu si vyrábí z přijaté potravy, v horším případě ji bere z již zmíněné rezervy a čeká a čeká, až se konečně najíme. Buďme na svůj mozek hodní a nehladovme během noci více jak deset hodin a přes den se pokusme jíst každé tři hodiny.

Snídaňové hody pro „nejedlíky“

Snídaně je prvním a také nejdůležitějším jídlem dne. Měla by tvořit 20 až 25% celkového denního energetického příjmu. Někdo má to štěstí, že ať už vstane v šest, sedm nebo v deset hodin dopoledne, má ihned apetit, jiní nedokážou pozřít ani sousto a spokojí se pouze s ranní kávou. Jestliže patříte mezi ty „nešťastníky“ a chystáte se s tímto způsobem života zatočit, netrapte se tím, že to bude nějakou chvilku trvat, než vaše tělo naběhne na nový stravovací režim. Nejdříve vyměňte kávu za čaj. Pitný režim je po ránu obzvlášť důležitý. Pokud nedokážete pozřít ani sousto, oslaďte si čaj medem. S jídlem postupujte pozvolna, vyzkoušejte, co je pro vás nejmenší zlo. Někdy pomáhají ovocné nebo zeleninové džusy ředěné vodou, jindy zakysané mléčné výrobky, které pohladí vaši střevní mikroflóru. To, k čemu byste se měli časem dopracovat, jsou pomalu uvolňující sacharidy, které dodají to správné palivo pro váš organismus.

Sacharidy v kostce

Sacharidy zastávají v jídelníčku 50 až 70%. O tom, kolik čeho sníme a jaký to bude mít vliv na naše fungování, případně tloustnutí, si rozhodujeme sami. Celkově bychom měli během dne sníst 5 až 7 g sacharidů na 1 kg tělesné váhy. To znamená v průměru tak 245 až 500 g na den. V ideálním případě 10% mono a disacharidů (glukóza, fruktóza, laktóza nebo maltóza) a z 50% oligo a polysacharidů, kam patří především škrob a vláknina. Nebraňme se cereáliím, obilovinám, bramborám a rýži, zelenině a ovoci, luštěninám a mléčným výrobkům. Sladkosti nahraďme sušeným ovocem, medem, ořechy a semínky. Takovýmto složením jídelníčku z potravin s nižším glykemickým indexem ochráníme sami sebe před případnou obezitou a s tím spojenými civilizačními chorobami. Zvolíme-li jejich vhodnou kombinaci ke snídani, nebudeme se během dne cítit hladoví, unavení a náladoví.

Sacharidy a jejich vliv na zdraví

• Sacharidy jsou pohotovým zdrojem energie a slouží také jako krátkodobá zásoba energie.

• Patří mezi hlavní zdroj energie pro mozek, jež spotřebuje až 25% glukózy v těle.

• Sacharidy jsou jediným zdrojem energie pro červené krvinky (erytrocyty) a ledvinovou a kostní tkáň.

• Regulují metabolismus v játrech, na zásobě glykogenu závisí, zda se začnou štěpit tuky a bílkoviny.

• Sacharidy jsou stavebním materiálem a složkou některých složitějších látek.

• Potraviny, které jsou bohaté na sacharidy, obsahují i vitamín C, B a karoten.

• Nestravitelné sacharidy, jako např. Vláknina, mají dobrý vliv na činnost střev a podporují růst „hodných“ mikroorganismů ve střevech.

 

PDF verze (klikni pravým a ulož jako)

Sdílet na Facebooku

Kurzy

7 největších omylů při hubnutí
Vyhněte se jim pomocí našeho týdenního emailového kurzu ZDARMA.

Knihy

Jak se hubne v Čechách

Lenka Černá vydala spolu s Petrem Havlíčkem a dalšími odborníky praktickou příručku o hubnutí, výživě a pohybu. Můžete si ji nyní objednat na našem eshopu Školy pro Ženy.

Jak zhubnout

Zbavte se přebytečných kil pomocí průvodce hubnutím, který sestavili přední odborníci.

Kvasinková infekce
Zkušení lékaři a nutriční poradci pro vás sestavili jedinečný program, který vám pomůže se definitivně zbavit kvasinkové infekce.

CD a DVD

CD Restart vašeho života 

Objevte sami sebe a restartujte svůj život s Lenkou Černou.

CD Vytvořte si harmonický vztah 

Chcete mít šťastné partnerství? Kateřina Matláková vám s ním pomůže.

DVD Generální úklid života

Udělejte si ve svém životě pořádek pomocí praktického návodu.

DVD Dokonalé zdraví

Najděte cestu ke zdraví pohodovou cestou.

CD Jak přežít rozvod
Zvládněte rozvod manželství bez psychické újmy!

CD Hubněte s hlavou

Zhubněte konečně díky práci s vlastní psychikou! Hubnutí začíná ve vaší hlavě!

MEZDRAVI.CZ – zdraví, hubnutí, dieta, cviky, relaxace, krása

Copyright © 2016 MindCorp s.r.o. | Škola pro Ženy.cz | LenkaCerna.cz | Emocni-rovnice.com | Manzelska-poradna.info