eshop muj-kompas.cz

Jana Vašáková Mýty a pravdy o hubnoucích potravinách

Pokud stále ještě věříte v zázračné elixíry, které vám bez vašeho přičinění pomůžou zhubnout, pak mám pro vás špatnou zprávu – takové totiž zatím neexistují. Ba naopak, některé potraviny, které se doporučují při dietě, mohou vést i k opětovnému přibrání na váze.

Pozor na „light“ výrobky

Nápisy light, nízkotučné, bez cukru, fitness apod. jsou sice lákavým artiklem, ale pozor na ně. Naučte se číst mezi řádky, co vlastně obsahují a zda tedy vůbec plní své poslání. Light nebo také lehké potraviny by měly mít alespoň o 30% méně uvedené živiny než jejich běžný protějšek.

Jedná se především o cukr nebo tuk. Při sníženém obsahu cukru se může stát, že potravina obsahuje naopak více tuku. Proto se při jejich výběru zaměřte na kalorickou hodnotu, jež se uvádí v kJ nebo kcal. Čistě pro příklad: v odtučněném jogurtu se leckdy skrývá více kalorií než v jogurtu se sníženým obsahem cukru.

Řešení: Pokud opravdu chcete zatočit se svou váhou jednou provždy, kupujte polotučné zakysané mléčné výrobky ideálně v jejich přírodní bílé podobě. Budete mít pod kontrolou nejen obsah tuku, ale i cukru.

Vyznejte se v definicích „light“ výrobků

Bez tuku, bez cukru – méně než 0,5 g tuku nebo cukru
Nízkotučné – méně než 3 g tuku
Méně tuku, méně cukru – alespoň o 25% méně tuku nebo cukru než v původní potravině
Méně cholesterolu – alespoň o 25% méně cholesterolu než v původní potravině a méně než 2 g saturovaného tuku
Bez cholesterolu – méně než 2 mg obsahu cholesterolu a méně než 2 g saturovaného tuku
Bez kalorií – méně než 5 kalorií
Nízkokalorický – méně než 40 kalorií
Light – méně než 1/3 kalorického množství nebo o 50 % méně tuku ve srovnání s původní potravinou

Umělá sladidla vám zhubnout nepomůžou

Dalším kamenem úrazu při hubnutí je důvěra v nealkoholické nápoje a potraviny bez cukru. V první řadě odpovídají případným potřebám a chutím diabetiků a až teprve na druhém místě „dietářům“. Cukr se v takovýchto potravinách nahrazuje umělými sladidly. Ta se dělí na kalorická a nízkokalorická.

Podle Susan Switherové, jež byla spoluautorkou vědeckého projektu, zkoumajícího vliv náhradních sladidel na zdraví, může organismus při jejich pravidelném požívání ztratit schopnost rozlišovat mezi nízkokalorickým a vysokokalorickými potravinami.

Může se tak stát, že po jejich konzumaci nezačnete ubírat na váze, ba naopak, mohou vyvolat ještě větší chutě k jídlu. A zde je třeba si uvědomit, že kalorickou hodnotu potravin neudává jen cukr, ale i tuk!

Řešení: Při hubnutí se zaměřte především na obyčejnou vodu, kvalitní čaje, sem tam si můžete dát i kvalitní kávu, minerální vody nebo fresh džusy ředěné vodou.

Vyznejte se v umělých sladidlech:

Kalorická sladidla – sladí obdobně jako cukr, nezpůsobují tvorbu zubního kazu a jsou vhodná pro diabetiky. Glykemie (cukr v krvi) po jejich pozření nestoupá tak prudce, jako u cukru. Do této skupiny patří vcelku neškodné cukerné alkoholy (alkoholová sladidla). Neuvádí se u nich maximální množství denní spotřeby, pouze doporučení.

• laktitol (E 966) – obsahuje méně kalorií než ostatní kalorická sladidla
• maltitol (E 965)
• mannitol (E421)
• isomalt (E 953)
• sorbitol (E 420)
• xylitol (E 967)

Nízkokalorická sladidla – jsou mnohonásobně sladší než cukr, nezpůsobují tvorbu zubního kazu a jsou vhodná pro diabetiky. Vyhnout by se jim měly těhotné a kojící ženy a děti. Protože tyto látky patří mezi tzv. kontrovézní éčka (více na www.ceff.info), u kterých se ještě stále testuje jejich případný vliv na zdraví lidí, uvádí se u některých z nich i doporučený denní příjem.

• aspartam – NutraSweet (E 951) – max. denní dávka u dospělého člověka by neměla přesáhnout 40 mg
• acesulfam K (E 950) – max. denní dávka u dospělého člověka by neměla přesáhnout 15 mg
• cyklamáty (E 952)
• sacharin (E 954) – max. denní dávka by u dospělého člověka neměla překročit 5 mg

Když chcete hubnout

Tak v první řadě myslete na své zdraví. To máte opravdu jen jedno a radikální hubnutí vám ubere nejen energii, ale také sílu k regeneraci. Hubněte proto pod odborným dohledem, nechte si poradit s jídelníčkem tak, aby vám seděl na míru. Podstatné je, abyste snížili příjem jednoduchých cukrů a živočišných tuků a naopak zvýšili příjem vlákniny a bílkovin.

Při nakupování čtěte informace uvedené na obale potravin, soustřeďte se na všechny nutriční údaje, včetně přídatných látek. A raději polotovary a různé jim podobné nahraďte čerstvými surovinami, ideálně ze sezónní a lokální produkce. Mlsejte méně sladké a jezte více ovoce a zeleninu. Na bílý cukr zapomeňte a místo sladidel si domů pořiďte stévii sladkou.

Nahraďte světlé pečivo celozrnným, rýží, luštěninami, kuskusem apod. a sledujte glykemický index potravin. Vyhýbejte se tučnému masu, to libové má více bílkovin.
Více o zdravém hubnutí se dočtete zde.

PDF verze (klikni pravým a ulož jako)

 

Sdílet na Facebooku

Kurzy

7 největších omylů při hubnutí
Vyhněte se jim pomocí našeho týdenního emailového kurzu ZDARMA.

Knihy

Jak se hubne v Čechách

Lenka Černá vydala spolu s Petrem Havlíčkem a dalšími odborníky praktickou příručku o hubnutí, výživě a pohybu. Můžete si ji nyní objednat na našem eshopu Školy pro Ženy.

Jak zhubnout

Zbavte se přebytečných kil pomocí průvodce hubnutím, který sestavili přední odborníci.

Kvasinková infekce
Zkušení lékaři a nutriční poradci pro vás sestavili jedinečný program, který vám pomůže se definitivně zbavit kvasinkové infekce.

CD a DVD

CD Restart vašeho života 

Objevte sami sebe a restartujte svůj život s Lenkou Černou.

CD Vytvořte si harmonický vztah 

Chcete mít šťastné partnerství? Kateřina Matláková vám s ním pomůže.

DVD Generální úklid života

Udělejte si ve svém životě pořádek pomocí praktického návodu.

DVD Dokonalé zdraví

Najděte cestu ke zdraví pohodovou cestou.

CD Jak přežít rozvod
Zvládněte rozvod manželství bez psychické újmy!

CD Hubněte s hlavou

Zhubněte konečně díky práci s vlastní psychikou! Hubnutí začíná ve vaší hlavě!

MEZDRAVI.CZ – zdraví, hubnutí, dieta, cviky, relaxace, krása

Copyright © 2016 MindCorp s.r.o. | Škola pro Ženy.cz | LenkaCerna.cz | Emocni-rovnice.com | Manzelska-poradna.info