eshop muj-kompas.cz

Jana Vašáková Jódujeme pro zdraví

Zeptejte se kohokoliv ve vašem okolí, jak často jí ryby. S velkou pravděpodobností vám odpoví jednou do roka na Vánoce nebo v lepším případě jednou za měsíc. Ačkoliv naše země nesousedí s mořem, můžete si ve specializovaných obchodech a větších supermarketech za relativně rozumné peníze koupit chlazené mořské ryby a plody. Proč byste si alespoň jednou týdně nemohli dopřát trochu té radosti, když jde o vaše zdraví?

Proč je jód pro naše zdraví důležitý?

Jód je nezbytný pro tvorbu hormonů štítné žlázy. Jejich úkolem je řídit v každé buňce našeho těla přeměnu základních živin na dostatečné množství energie pro jejich růst a funkci. Jód tak nepřímo působí na většinu tkání a může ovlivnit správný vývoj centrální nervové soustavy. Do našeho organismu se jód dostává potravou a velmi rychle se vstřebává ze střeva do krve. Vliv na snížené vstřebávání jódu má tučné jídlo a vyšší příjem vápníku. Nadbytek jódu se z těla vylučuje močí.

Jak zajistit dostatečný přísun jódu?

  1. dostatečný příjem jódu závisí na rozmanitosti a pestrosti vaší stravy
  2. jezte 2x týdně mořské ryby, výrobky z mořských ryb nebo mořské řasy
  3. do svého jídelníčku zařaďte 2x denně mléčné výrobky a mléko
  4. používejte kuchyňskou sůl obohacenou jódem
  5. obohaťte pitný režim o minerální vody a nápoje obsahující jód
  6. v menší míře váš příjem jódu ovlivní i konzumace vajec, pečiva a masných výrobků označených logem: Jód – nezbytný pro vaše zdraví
  7. potravní doplňky, minerální a multivitamínové přípravky obohacené jódem užívejte po poradě se svým lékařem

Kolik jódu bychom měli denně přijmout?

Podobně jako u jiných minerálních látek, má i jód své doporučené rozmezí denního příjmu. Děti do 5 let by měly denně přijmout 90 mg jódu, od 6 do 12 let 120 mg, děti nad 12 let a dospělý 150 mg a těhotné a kojící ženy až 200 mg jódu denně. Pro vaši představu 100 g mořské ryby zajistí přísun 35 – 220 µg jódu, 100 g výrobků z mořských ryb 36 – 140 µg jódu a ve 100 g jódované kuchyňské soli se nachází 2000 µg jódu. To je ovšem pomyslné číslo, uvědomíte-li si, že denně by měl člověk sníst maximálně 6 g soli, což je 1 kávová lžička.

Jak se projevuje nedostatek jódu u dětí?

V případě, že má žena velký nedostatek jódu ve stravě během těhotenství a kojení, může u plodu a kojence dojít k tzv. kreténismu. To je ovšem extrém, ke kterému již v dnešní době jen tak nedochází. I tak je důležité upozornit na fakt, že i nižší stupeň nedostatku jódu u nastávající maminky nebo v raném dětství může negativně ovlivnit správný duševní a tělesný vývoj dítěte a jeho inteligenci. Nedostatek jódu se může také projevit poruchami sluchu. Jako prevenci předepisují lékaři ženám v těhotenství a během kojení jódové tablety (Jodid 100). V současné době existují i jódem obohacené ovocné přesnídávky pro děti a jód je v potřebném množství přidáván i do kojeneckého náhradního mléka.

Jak se projevuje nedostatek jódu u dospělých?

U dospělých lidí se nedostatek jódu v organismu projevuje poruchami v soustředění, zvýšenou únavnou, zpomalenými reflexy, pocity chladu v končetinách, suchou kůží, zácpou, chudokrevností nebo zvýšením tělesné hmotnosti. U žen může být nedostatek jódu jednou z příčin častějšího výskytu nádorového bujení prsu, poruch menstruačního cyklu, problémů s otěhotněním a příčinou neplodnosti. A v neposlední řadě při nedostatku jódu může dojít ke zvětšení štítné žlázy, jež se projevuje strumou připomínající vole a je provázena různými poruchami zdraví. V tomto případě je nutné navštívit lékaře a poradit se s ním o následující léčbě.

Můžeme se jódem předávkovat?

I u jódu platí pravidlo: všeho moc škodí. V případě, že se ve vašem jídelníčku pravidelně nacházejí potraviny s vyšším obsahem jódu, není nutné vyhledávat další zdroje této minerální látky. V případě, že byste třicetkrát a více překročili denní dávku, mohli byste v ústech pociťovat kovovou pachuť, objevily by se afty, průjem nebo zvracení. Při trvalém užívání extrémně vysoké dávky jódu by se mohla zvýšit hladina hormonů štítné žlázy, která by vedla k tyreotoxikóze. Tato nemoc se projevuje přehnanou aktivitou, rychlými reflexy, doprovází ji stavy úzkosti a váhový úbytek.

Na závěr recept na jednoduchý salát s tuňákem

Ingredience:
• 160 g tuňáka ve vlastní šťávě
• 4 cherry rajčata
• ½ ledového salátu
• hrst piniových oříšků
• 1 lžíce panenského olivového oleje
• šťáva z citrónu
• sůl, pepř a čerstvá bazalka

Postup:
Omytá rajčata nakrájejte na měsíčky a ledový salát natrhejte rukou na menší kousky. Slijte šťávu z tuňáka a ve větší míse rybu smíchejte se zeleninou. Přidejte piniové oříšky, dochuťte šťávou z citrónu, olivovým olejem, solí a pepřem. Ozdobte čerstvou bazalkou.

V příštím čísle měsíčníku budeme v seriálu o zdravé výživě pokračovat.

PDF verze (klikni pravým a ulož jako)

Sdílet na Facebooku

Kurzy

7 největších omylů při hubnutí
Vyhněte se jim pomocí našeho týdenního emailového kurzu ZDARMA.

Knihy

Jak se hubne v Čechách

Lenka Černá vydala spolu s Petrem Havlíčkem a dalšími odborníky praktickou příručku o hubnutí, výživě a pohybu. Můžete si ji nyní objednat na našem eshopu Školy pro Ženy.

Jak zhubnout

Zbavte se přebytečných kil pomocí průvodce hubnutím, který sestavili přední odborníci.

Kvasinková infekce
Zkušení lékaři a nutriční poradci pro vás sestavili jedinečný program, který vám pomůže se definitivně zbavit kvasinkové infekce.

CD a DVD

CD Restart vašeho života 

Objevte sami sebe a restartujte svůj život s Lenkou Černou.

CD Vytvořte si harmonický vztah 

Chcete mít šťastné partnerství? Kateřina Matláková vám s ním pomůže.

DVD Generální úklid života

Udělejte si ve svém životě pořádek pomocí praktického návodu.

DVD Dokonalé zdraví

Najděte cestu ke zdraví pohodovou cestou.

CD Jak přežít rozvod
Zvládněte rozvod manželství bez psychické újmy!

CD Hubněte s hlavou

Zhubněte konečně díky práci s vlastní psychikou! Hubnutí začíná ve vaší hlavě!

MEZDRAVI.CZ – zdraví, hubnutí, dieta, cviky, relaxace, krása

Copyright © 2016 MindCorp s.r.o. | Škola pro Ženy.cz | LenkaCerna.cz | Emocni-rovnice.com | Manzelska-poradna.info