eshop muj-kompas.cz

Jana Vašáková Jak zvládnout závislost na cukru

 

Je prokletý i vyvolený, dává jídlu chuť, umí na chvíli zaplnit žaludek, vést k zubnímu kazu, obezitě, pohladit duši, spojit přátelství, být dárkem z lásky a mnoho dalšího. Umí v lidech vyvolat závislost a často je uvádí v omyl.

Mýtus č. 1: Cukr pro energii

Také si myslíte, že vám cukr dodá energii a pohodu? Potraviny obsahující sacharózu, tedy čistý cukr, mohou sloužit jako rychlý doping, bohužel energie z nich přijatá má krátkého trvání. Tak např. limonáda vyvolává další chuť po sladkém, ovšem žízeň neukojí. Sladkosti sice zaplní žaludek, ale brzy se ozve hlad. Tento koloběh má za následek jediné, a to, že vede k neutuchající touze po cukru a ten jak víte, se v organismu ukládá ve formě tuku. Nejvíce to odnášejí právě ti lidé, kteří nechtějí, nemohou nebo nemají dostatek času k pohybu. 

Jak zatočit s chutí po sladkém

Jsou to především ženy, které často bojují s chutí na sladké. Proces, jak se tohoto zlozvyku zbavit, nelze bohužel jen tak obelhat. Chce to svůj čas a čistou hlavu. S tou je zapotřebí začít pracovat co nejdříve, inspirujte se návodem od Lenky Černé, jak ovládnout chuť na sladké. Poté se zaměřte na výživu. To, co funguje je glykemický index potravin. S myšlenkou, že některé sacharidy zvyšují hladinu cukru v krvi více než jiné, přišel v 80. letech Dr. David Jenkins z torontské univerzity.

Potraviny se sacharidovým podílem rozdělil dle hodnot, při čemž nejvyšší má právě sacharóza (100). Aby se nedostavil brzy po jídle hlad a další chutě, je třeba sestavit si jídelníček z potravin s nízkým glykemickým indexem (pod 50). Nezvyšují tolik hladinu cukru v krvi, déle se vstřebávají a energie z nich je tedy mnohem trvalejší. Naopak potraviny (nad 50), jež obsahující více jednoduchých cukrů, dráždí inzulín, rychle se vstřebávají a vedou k ukládání nadbytečného tuku.

  1. Vybírejte si potraviny s nízkým glykemickým indexem, zvyšte příjem vlákniny a tekutin, ideálně vody, přírodní džusy řeďte v poměru 1:1 s vodou, čaj pijte neslazený, případně použijte med.
  2. Jezte průběžně během dne, ideálně každé tři hodiny, v noci nebuďte o hladu déle než 10 hodin.
  3. Nepřejídejte se, raději volte menší porce s pestrým složením surovin, neměla by chybět zelenina nebo ovoce, cereálie, luštěniny, ořechy a semínky.
  4. Jsou to právě bílkoviny a kvalitní tuky, které pomáhají snižovat glykemický index potravin a pomáhají při hubnutí.
  5. Dbejte na tepelnou přípravu pokrmů, těstoviny a rýži vařte co nejkratší dobu a volte raději jejich celozrnnou podob a brambory vařte ve slupce.

Potraviny s nízkým glykemickým indexem (pod 50)

Kořenová zelenina, saláty, rajčata, lilek, paprika, zeli a brokolice 10

Cibule a vlašské ořechy 15

Čerstvé meruňky, burské oříšky, sója 20

Švestky, grapefruit, třešně, loupaný hrách a zelená čočka 22

Vařená cizrna, hnědá čočka, zelené a bílé fazole 30

Jablka, broskve a polotučné mléko 30

Sušené meruňky, fíky, hrušky a pomeranče 35

Jogurty, syrová mrkev, indická kukuřice a planá ryže 35

Červené fazole, celozrnné těstoviny a celozrnný žitný chléb 40

Čerstvá šťáva z pomerančů a jablek 40

Čerstvý hrášek a hroznové víno 40

Vařené špagety „al dente“ a bulgur 45

Hnědá rýže a rýže basmati 50

Kiwi, sladké brambory a pohanková mouka 50

Mýtus č.2: Light výrobky 

Potraviny, jež nesou označení „light“, mají nízkou kalorickou hodnotu, méně tuku, cukru, soli, cholesterolu apod. Jsou tedy určeny pro speciální skupinu lidí, jež je ze zdravotního hlediska potřebují. Ne vždy však slouží jako dobrý rádce při hubnutí. Nejsou vhodné pro zdravé dospělé lidi, děti, těhotné a kojící ženy. Problém je, že stále ještě málo lidí čte pozorně složení uvedené na obale těchto potravin. Může se stát, že ty, které neobsahují tuk, budou mít v sobě více cukru a naopak. Některé cukry nahrazují umělými sladidly, jež podle studií mohou vyvolávat další chuť na sladké.

Řešení: Omezte celkově cukr ve svém jídelníčku, sledujte na kterém místě je v seznamu surovin dané potraviny umístěn, hledejte ho ideálně až na konci seznamu. Zaměřte se na jeho přírodní podobu jako je např. ovoce a med. A za druhé, pokud si vybíráte jogurty, zvolte raději jejich přírodní formu v polotučné podobě.

Jak se od sebe liší „light“ výrobky?

Bez tuku, bez cukru – obsahují méně než 0,5 g tuku či cukru

Nízkotučné – jsou takové, které mají v sobě méně než 3 g tuky

Méně tuku, méně cukru – znamená, že je v nich o 25% méně tuku, cukru než v původní potravině

Bez kalorií – potravina obsahuje méně než 5 kalorií

Nízkokalorický – naleznete v nich méně než 40 kalorií

Light – má méně než 1/3 kalorického množství nebo o 50% méně tuku oproti původní potravině

PDF verze (klikni pravým a ulož jako)

 

Sdílet na Facebooku

Kurzy

7 největších omylů při hubnutí
Vyhněte se jim pomocí našeho týdenního emailového kurzu ZDARMA.

Knihy

Jak se hubne v Čechách

Lenka Černá vydala spolu s Petrem Havlíčkem a dalšími odborníky praktickou příručku o hubnutí, výživě a pohybu. Můžete si ji nyní objednat na našem eshopu Školy pro Ženy.

Jak zhubnout

Zbavte se přebytečných kil pomocí průvodce hubnutím, který sestavili přední odborníci.

Kvasinková infekce
Zkušení lékaři a nutriční poradci pro vás sestavili jedinečný program, který vám pomůže se definitivně zbavit kvasinkové infekce.

CD a DVD

CD Restart vašeho života 

Objevte sami sebe a restartujte svůj život s Lenkou Černou.

CD Vytvořte si harmonický vztah 

Chcete mít šťastné partnerství? Kateřina Matláková vám s ním pomůže.

DVD Generální úklid života

Udělejte si ve svém životě pořádek pomocí praktického návodu.

DVD Dokonalé zdraví

Najděte cestu ke zdraví pohodovou cestou.

CD Jak přežít rozvod
Zvládněte rozvod manželství bez psychické újmy!

CD Hubněte s hlavou

Zhubněte konečně díky práci s vlastní psychikou! Hubnutí začíná ve vaší hlavě!

MEZDRAVI.CZ – zdraví, hubnutí, dieta, cviky, relaxace, krása

Copyright © 2016 MindCorp s.r.o. | Škola pro Ženy.cz | LenkaCerna.cz | Emocni-rovnice.com | Manzelska-poradna.info