eshop muj-kompas.cz

Jana Vašáková Dietní jídelníček – 2. část

V prvním díle dietního jídelničku jsme vám poradili, jak si najít správný důvod k hubnutí a jak se dostat do psychické pohody. Navštívili jste odborníka, zjistili jste, podle čeho se sestavuje dietní jídelníček a jaké jsou zásady zdravé a redukční diety. Ve druhém díle půjdeme více do hloubky a vysvětlíme si důležité pojmy.

Co je to redukční dieta?

Redukční dieta je taková dieta, která by měla pomoci snížit tělesnou hmotnost u lidí s nadváhou nebo obezitou. Lékaři ji předepisují ze zdravotních důvodů. Postupné snižování energetického příjmu by však mělo probíhat pod dohledem odborníka. Redukční dieta by měla být vyvážená a neměla by ohrozit člověka na zdraví. Proto je důležité současně doplňovat organismu potřebné vitamíny a minerály a zvolit vhodný pohybový program.

Co je to BMI?

BMI nebo také body mass index slouží jako ukazatel tělesné kondice a zdraví. Vyjadřuje množství tělesné hmoty, ne však svalové hmoty. Počítá se především lidem, u kterých se zjišťuje tzv. abnormalita, tedy podvýživa (méně něž 19,9), nadváha (25 – 29,9) nebo obezita (30 a výše). Na internetu si BMI můžete vypočítat na speciálních kalkulačkách nebo tak, že hmotnost v kg vydělíte druhou mocninou výšky v metrech (např. 80:1,82=80:3,24=24,69).

Co je to energetický příjem?

Energetický příjem je velmi zjednodušeně řečeno vše, co během dne sníte a vypijete. Bez dostatečného příjmu byste se cítili unavení. Vaše tělo by nebylo schopno vykonávat běžnou denní rutinu. Neodolávali byste stresu, vaše zdraví by strádalo a organismus slábl.  Proč vám to říkáme? Jednoduše proto, že dieta není o tom jíst málo nebo dokonce vůbec.

Zdravá dieta znamená nabrat sílu, dodat tělu potřebné sacharidy, bílkoviny, tuky, vitamíny, minerály a vodu. Aby dieta opravdu fungovala, je zapotřebí dodržovat zásady zdravé výživy a životního stylu. Energetický příjem vám odborník na výživu spočítá podle několika faktorů. Důležité je pohlaví, věk, výška a váha. Dále pak informace, zda máte dostatečný výdej.

Co jsou to kalorie?

Kalorie je jednotka energie. V současné době se energetický příjem počítá v kilokaloriích (kcal) nebo kilojoulech (kJ). Pro vaši představu, 1 kJ = 0,239 kcal a 1 kcal = 4,185 kJ. Kilojouly zjistíte tak, že kilokalorie vydělíte číslem 4,2 nebo naopak.

Energetický denní příjem zdravé a středně aktivní ženy s váhou 60 kg se podle odborníků pohybuje okolo 7560 kJ (1800 kcal) s tím, že výdej tvoří 8500 kJ (2025 kcal). Středně aktivní a zdravý dospělý muž s váhou kolem 80 kg by měl denně přijmout 10080 kJ (2400 kcal) a vydat 11500 kJ (2738 kcal) denně. Více se dozvíte na www.dietni-jidelnicek.net.

Co je to výživová pyramida?

Výživová pyramida slouží jako doporučení vhodných a nevhodných potravin. Rozděluje se do čtyř pásem podle množství příjmu. První spodní a zároveň největší pásmo tvoří ovoce, zelenina a vody. Ve druhém pásmu se nachází cereálie, luštěniny, libové maso a nízkotučné mléčné výrobky. Třetí pásmo zahrnuje sladké ovoce, vejce a ořechy, které je zapotřebí omezit nebo jíst v menším množství. Ve čtvrtém, nejužším pásmu se nacházejí zcela nepotřebné sladkosti, uzeniny a bílé pečivo.    

Ukázka zdravého dietního jídelníčku z naší knihy: Nejlepší dietní jídelníčky

Snídaně
• 2 plátky tmavého toustu namazané margarínem, plátek tvrdého nízkotučného sýru (30 % tuku v sušině), rajče, okurka a hlávkový salát, neslazený zelený čaj (250 ml)
Svačina
• miska ovocného salátu zalitého nízkotučným bílým jogurtem (150 g), neperlivá voda s plátkem citrónu (250 ml)
Oběd
• 1 plátek dušeného krůtího prsa (150 g) s karotkami a zelenými fazolkami, hnědá rýže (50 g), 100 % mrkvový džus ředěný vodou v poměru 1:1 (250 ml)
Odpolední svačina
• 2 plátky Knäckebrot namazané Lučinou, pomeranč, neperlivá minerální voda (250 ml)
Večeře
• zeleninový salát s feta sýrem zalitý 1 lžící olivového oleje a 2 lžícemi řepkového oleje, pár kapek citrónu, špetka mořské soli, bílý pepř a čerstvá bazalka, meduňkový čaj (250 ml)
II. večeře
• jablko nebo mrkev

Přečtěte si také:
Dietní jídelníček – I. část
Dělená strava
Psychologie hubnutí

Objednejte si:
CD „I ty se můžeš cítit dobře“

 

PDF verze (klikni pravým a ulož jako)

Sdílet na Facebooku

Kurzy

7 největších omylů při hubnutí
Vyhněte se jim pomocí našeho týdenního emailového kurzu ZDARMA.

Knihy

Jak se hubne v Čechách

Lenka Černá vydala spolu s Petrem Havlíčkem a dalšími odborníky praktickou příručku o hubnutí, výživě a pohybu. Můžete si ji nyní objednat na našem eshopu Školy pro Ženy.

Jak zhubnout

Zbavte se přebytečných kil pomocí průvodce hubnutím, který sestavili přední odborníci.

Kvasinková infekce
Zkušení lékaři a nutriční poradci pro vás sestavili jedinečný program, který vám pomůže se definitivně zbavit kvasinkové infekce.

CD a DVD

CD Restart vašeho života 

Objevte sami sebe a restartujte svůj život s Lenkou Černou.

CD Vytvořte si harmonický vztah 

Chcete mít šťastné partnerství? Kateřina Matláková vám s ním pomůže.

DVD Generální úklid života

Udělejte si ve svém životě pořádek pomocí praktického návodu.

DVD Dokonalé zdraví

Najděte cestu ke zdraví pohodovou cestou.

CD Jak přežít rozvod
Zvládněte rozvod manželství bez psychické újmy!

CD Hubněte s hlavou

Zhubněte konečně díky práci s vlastní psychikou! Hubnutí začíná ve vaší hlavě!

MEZDRAVI.CZ – zdraví, hubnutí, dieta, cviky, relaxace, krása

Copyright © 2016 MindCorp s.r.o. | Škola pro Ženy.cz | LenkaCerna.cz | Emocni-rovnice.com | Manzelska-poradna.info