eshop muj-kompas.cz

Jana Vašáková Dělená strava – Hayova dieta

Dělená strava má po celém světě řadu příznivců i odpůrců. Z odborného hlediska patří Hayova dieta, i když je jejím zakladatelem lékař, mezi pavědecké. Velmi rychle se však dostala do podvědomí lidí, kteří zásady dělené stravy používají k úpravě jídelníčku a životního stylu nebo jako součást alternativní léčby řady onemocnění.

Kde a proč vznikla dělená strava

První zmínka o dělené stravě pochází z  30. let 20. století. Americký lékař, spisovatel a autor teorie dělené stravy Dr. William Hay tehdy onemocněl Brightovou chorobou, těžkou a nevyléčitelnou nemocí ledvin. Začal sám na sobě dělat pokusy se stravou. Zjistil, že když upraví jídelníček podle složení lidského těla na 80% zásaditých a 20% kyselých prvků, docílí harmonie.

I když dělená strava nepatří mezi oficiální lékařské metody, může pod dohledem odborníka pomoci při léčbě řady obtíží a onemocnění spojených např. s látkovou výměnou, klimakteriem, cukrovkou nebo ekzémy. Dělená strava se využívá i ke zvýšení váhy u podvyživených lidí nebo ke snížení váhy u lidí s nadváhou. U nás se tato dieta stala oblíbenou díky herečce Lence Kořínkové, která ji popsala ve svých knížkách.

Jaké jsou principy dělené stravy

Principem dělené stravy je rozdělení potravin do 3 skupin tak, aby byly co nejlépe stravitelné. Do první skupiny patří bílkoviny, v druhé se nacházejí sacharidy a třetí zahrnuje neutrální potraviny. Konzumace jednotlivých skupin má podle dělené stravy své zásady. Bílkoviny by se neměly kombinovat se sacharidy, tuky jsou považovány za látky neutrální a mohou se tudíž podávat ke kterémukoliv dennímu jídlu. Syrové ovoce a zelenina by měly být v jídelníčku v převaze. Dělená strava klade důraz na pitný režim, na větší počet menších porcí během dne a také na dostatečné žvýkání, které pomáhá rychleji zasytit.

Jaké jsou zásady dělené stravy?

  1. Jezte ovoce a pijte neslazené 100 % ovocné džusy na lačný žaludek. Při přechodu z ovoce na sacharidy počkejte 20 minut, při přechodu na tuky 1 hodinu.
  2. Sacharidy můžete kombinovat se zeleninou a také s tuky.
  3. Ve všech denních dávkách by mělo být zastoupeno ovoce nebo zelenina.
  4. Chcete-li si dát mezi jídly ovoce, počkejte 1 hodinu po jídle.
  5. Při přechodu ze sacharidů na tuky počkejte 3 hodiny.
  6. Vyhněte se nedoporučeným jídlům (např. bílý cukr, burské oříšky, pečivo z bílé mouky, alkohol).
  7. Jezte 3 x denně nebo 5 až 6 malých jídel, dokud se nebudete cítit nasyceni.
  8. Nikdy nevynechejte jídlo, máte-li hlad, najezte se.
  9. Pijte hodně vody, neslazených minerálek a bezkofeinových čajů.

Bílkovinné potraviny

• maso a masné výrobky (libové hovězí, telecí, skopové a drůbeží maso)
• neuzené ryby a plody moře
• sójové výrobky, vejce, sýry do 50 % tuku v sušině, nízkotučné mléko a mléčné výrobky
• citrusové plody (pomeranč, grapefruit a citrón)
• exotické ovoce (mango, papája a ananas)
• kyselá jablka a hrušky, broskve, meruňky, třešně, jahody a maliny
• ovocné čaje, ovocné víno, v omezeném množství suché bílé a červené víno a šampaňské

Sacharidové potraviny

• celozrnné obilí (pšenice, žito, oves, ječmen, proso, sušená kukuřice a neloupaná rýže)
• celozrnné výrobky (chléb, housky, koláče z celozrnné mouky a těstoviny)
• zelenina (brambory, kadeřavá kapusta, cukrová kukuřice)
• sladší ovoce (banány, sladká jablka a hrušky, fíky, hroznové víno a datle)
• sušené ovoce
• luštěniny
• sladidla (husté ovocné šťávy a sirupy)
• v omezeném množství je dovolené pivo

Neutrální potraviny

• za studena lisované oleje (extra panenský olivový a slunečnicový olej)
• neztužené margaríny a máslo
• v omezeném množství mléčné výrobky s obsahem tuku nad 50% (jogurt, kysaná smetana, tvaroh, mléko, kefír a tučnější sýry)
• masné uzené výrobky (šunka) a uzené ryby (makrela, pstruh a losos)
• zelenina (lilek, květák, zelené fazolky, brokolice, čínské, červené a bílé zelí, zelený hrášek a čerstvá kukuřice, okurky, česnek, kedluben, mrkev, paprika, feferonky, ředkvičky, ředkev, červená řepa, růžičková kapusta, červené zelí, kysané zelí, celer, špenát, čerstvá rajčata, kapusta, cuketa, cibule, hlávkový salát, ledový salát)
• ořechy, koření a bylinky, bylinkové čaje
• houby, droždí, výhonky a klíčky

Zakázané potraviny

• vepřové maso
• výrobky z bílé mouky
• bílá rýže a suché luštěniny, především sója
• arašídy a rozinky
• hotové majonézy a hotové výrobky
• černý čaj, káva, kakao, čokoláda

Ukázka jídelníčku dělené stravy z naší knihy: Nejlepší dietní jídelníčky

I. Snídaně

• 200 ml neslazeného 100 % ovocného džusu

II. Snídaně

• sacharidy – müsli nebo obilná kaše, 200 ml neperlivé minerální vody
• bílkoviny – 2 míchaná vajíčka, paprika, okurka, rajče, 200 ml bylinkového čaje

Svačina

• 200 g čerstvého sezónního ovoce (kromě banánů, čerstvých fíků a datlí), 125 ml čerstvého mléka nebo zakysaného výrobku

Oběd
• sacharidy – 60 g celozrnných těstovin a 400 g sezónní zeleniny, 1 lžíce rostlinného oleje, bez nápoje
• bílkoviny – 200 g ryby a 400 g sezónní zeleniny, 1 lžíce rostlinného oleje, bez nápoje

Odpolední svačina
• 1 banán, 200 ml ovocného čaje (v průběhu odpoledne vypijte ještě dalších 400 ml tekutin)

Večeře
• 100 g celozrnného chleba a 400 g sezónní zeleniny, 1 lžíce rostlinného oleje nebo smetany, 200 ml bylinkového čaje

Závěrem

Před tím, než se rozhodnete upravit svůj jídelníček podle dělené stravy, zvažte všechna pro i proti. Výhodou Hayovy diety je, že se naučíte jíst 5 x až 6 x denně, nebudete zapomínat na ovoce a zeleninu a pitný režim. Budete-li se dostatečně hýbat, s velkou pravděpodobností uberete na váze a budete mít více energie. Ale, jak už to u většiny diet bývá, nakonec zjistíte, že zásady mohou být moc složité a oddělit sacharidy od bílkovin není v praxi vůbec jednoduché.

Přečtěte si také:
Sestavte si cvičební plán
Recenze – bílé jogurty

Video:
Vitamin C

Stáhněte si:
E-kniha „Jak zhubnout jednou provždy“

PDF verze (klikni pravým a ulož jako)

Sdílet na Facebooku

Kurzy

7 největších omylů při hubnutí
Vyhněte se jim pomocí našeho týdenního emailového kurzu ZDARMA.

Knihy

Jak se hubne v Čechách

Lenka Černá vydala spolu s Petrem Havlíčkem a dalšími odborníky praktickou příručku o hubnutí, výživě a pohybu. Můžete si ji nyní objednat na našem eshopu Školy pro Ženy.

Jak zhubnout

Zbavte se přebytečných kil pomocí průvodce hubnutím, který sestavili přední odborníci.

Kvasinková infekce
Zkušení lékaři a nutriční poradci pro vás sestavili jedinečný program, který vám pomůže se definitivně zbavit kvasinkové infekce.

CD a DVD

CD Restart vašeho života 

Objevte sami sebe a restartujte svůj život s Lenkou Černou.

CD Vytvořte si harmonický vztah 

Chcete mít šťastné partnerství? Kateřina Matláková vám s ním pomůže.

DVD Generální úklid života

Udělejte si ve svém životě pořádek pomocí praktického návodu.

DVD Dokonalé zdraví

Najděte cestu ke zdraví pohodovou cestou.

CD Jak přežít rozvod
Zvládněte rozvod manželství bez psychické újmy!

CD Hubněte s hlavou

Zhubněte konečně díky práci s vlastní psychikou! Hubnutí začíná ve vaší hlavě!

MEZDRAVI.CZ – zdraví, hubnutí, dieta, cviky, relaxace, krása

Copyright © 2016 MindCorp s.r.o. | Škola pro Ženy.cz | LenkaCerna.cz | Emocni-rovnice.com | Manzelska-poradna.info