eshop muj-kompas.cz

Jana Vašáková Bylinky v kuchyni

Jaro je obdobím, kdy čistíme tělo od nahromaděných toxinů. Po dlouhé zimě potřebujeme dodat novou sílu a energii. A v tom nám mohou pomoci bylinky. Stačí, když si je v březnu zasadíme do truhlíků, dáme na okenní parapet a necháme se inspirovat nejen radami našich babiček, ale také přípravou zdravých jídel.

Proč jsou bylinky zdravé?

Bylinky v sušené i čerstvé podobě se od nepaměti používaly k léčení všech možných neduhů na těle i na duši. Protože dnes málokdo z nás ví, v jakém poměru a které z bylinek namíchat do léčivé směsi, necháme si s výběrem obvykle poradit v lékárně nebo ve specializovaných obchodech. Co ale pro sebe a své zdraví můžeme udělat, je pěstovat na zahradě nebo doma čerstvé bylinky. A proč? Kromě toho, že si z nich můžeme připravit zdravé nápoje, použít je k dochucení pokrmů nebo jen jako dekoraci k dezertům, dodají našemu organismu potřebné vitamíny, minerály a jiné zdraví prospěšné látky.

Bylinky pro začátečníky

Máte pocit, že nepatříte mezi zdatné zahrádkáře? Všechny kytky, co jste kdy měli doma, vám uschly nebo shnily? Nezoufejte. Existují bylinky i pro úplné začátečníky. Mezi ně patří např. pažitka. Nejen, že ji snadno vypěstujete ze semínek, můžete si ji koupit již vzrostlou téměř v každém velkém supermarketu. Stačí, když ji budete pravidelně zastřihávat, aby nepřerostla, a jednou za čas ji zalijete. Pažitka má velmi jemnou chuť, hodí se ke všem pokrmům z vajíček, do polévek nebo do pomazánek. Obsahuje karoteny, vitamín C a B12, z minerálních látek draslík, vápník, železo, fosfor, sodík a síru. Pažitka podporuje trávení a chuť k jídlu, některé druhy pažitky mají dokonce antibakteriální účinky.

Mezi další tzv. začátečnické a zároveň detoxikační bylinky patří petrželka a řeřicha. Podobně jako pažitka jsou nenáročné a spokojí se jen s vaší láskou, světlem a občasným zaléváním. Používají se k přípravě salátů, do polévek, k dušenému masu nebo zelenině, do rýžových a těstovinových pokrmů apod. Aby neztratily svou chuť, přidávejte je až ke konci vaření. Kromě minerálních látek jako je železo, měď, hořčík nebo draslík obsahuje petrželka a řeřicha vitamíny skupiny B, vitamín C a K. Posilují imunitní systém, ovlivňují trávení a látkovou výměnu. Působí protizánětlivě, pročišťují ledviny a močové cesty a řeřicha navíc pomáhá aktivovat žlučník.

Bylinky nejen na neděli

Nejen k přípravě nedělního obědu se hodí bazalka, oregano, libeček nebo saturejka. Tyto bylinky mají specifickou aromatickou chuť, díky které už není potřeba jídlo tolik solit. Bazalka jako jediná z těchto bylinek se přidává až ke konci vaření, aby nezhořkla. Vychutnat si ji můžete v salátech nebo použít podobně jako oregano k přípravě italských jídel. Obsahuje silice, třísloviny, minerální látky a vitamín C. Povzbuzuje činnost trávicích orgánů, podporuje chuť k jídlu, má dezinfekční a antibakteriální účinky a je považována za přírodní antidepresivum. Oregano nebo také dobromysl mimo jiné usnadňuje i odkašlávání a uvolňuje křečovité stažení svalstva.

Libeček svou chutí připomíná celer, saturejka zase tymián. Obě tyto bylinky vydrží delší dobu varu. Hodí se k přípravě receptů z brambor, zeleniny a luštěnin. Skvěle dochutí polévky, omáčky a dušené masové pokrmy. Libeček i saturejka obsahují silice, třísloviny, vitamíny C, A, pryskyřici a jiné účinné látky. Usnadňují trávení, podporují chuť k jídlu, mají antiseptické a močopudné účinky. Libeček lékařský se používá při zánětu močových cest a močového měchýře, při snížení hladiny kyseliny močové v krvi, ke vzpružení nervové činnosti.

Na závěr: recept na bylinkové máslo

Ingredience: 125 g kvalitního másla (nebo margarínu), 1 lžíce nasekané pažitky, 1 lžíce nasekané petrželky, 1 lžíce nasekané saturejky, 1 lžička plnozrnné hořčice, špetka soli a čerstvě mletého pepře

Postup: Ve větší misce smíchejte změklé máslo nebo margarín s nasekanými čerstvými bylinkami, přidejte hořčici, sůl a pepř. Zakryjte a dejte do chladničky rozležet přibližně na jednu hodinu. Pak už je čistě na vás, jak s bylinkovým máslem naložíte. Jestli si jej namažete na chleba nebo ho použijete k dochucení brambor na loupačku, do polévky nebo třeba k mořským živočichům.

Přečtěte si také:
Bylinky a jejich použití
Zdravé spaní – základ veselé mysli

Stáhněte si:
E-kniha „Nejlepší dietní jídelníčky“

PDF verze (klikni pravým a ulož jako)

Sdílet na Facebooku

Kurzy

7 největších omylů při hubnutí
Vyhněte se jim pomocí našeho týdenního emailového kurzu ZDARMA.

Knihy

Jak se hubne v Čechách

Lenka Černá vydala spolu s Petrem Havlíčkem a dalšími odborníky praktickou příručku o hubnutí, výživě a pohybu. Můžete si ji nyní objednat na našem eshopu Školy pro Ženy.

Jak zhubnout

Zbavte se přebytečných kil pomocí průvodce hubnutím, který sestavili přední odborníci.

Kvasinková infekce
Zkušení lékaři a nutriční poradci pro vás sestavili jedinečný program, který vám pomůže se definitivně zbavit kvasinkové infekce.

CD a DVD

CD Restart vašeho života 

Objevte sami sebe a restartujte svůj život s Lenkou Černou.

CD Vytvořte si harmonický vztah 

Chcete mít šťastné partnerství? Kateřina Matláková vám s ním pomůže.

DVD Generální úklid života

Udělejte si ve svém životě pořádek pomocí praktického návodu.

DVD Dokonalé zdraví

Najděte cestu ke zdraví pohodovou cestou.

CD Jak přežít rozvod
Zvládněte rozvod manželství bez psychické újmy!

CD Hubněte s hlavou

Zhubněte konečně díky práci s vlastní psychikou! Hubnutí začíná ve vaší hlavě!

MEZDRAVI.CZ – zdraví, hubnutí, dieta, cviky, relaxace, krása

Copyright © 2016 MindCorp s.r.o. | Škola pro Ženy.cz | LenkaCerna.cz | Emocni-rovnice.com | Manzelska-poradna.info